Ντομένικο Σκαρλάττι - εισαγωγή

Έπρεπε, λοιπόν, να αποδεσμευτεί από την πατρική επικυριαρχία ο Ντομένικο Σκαρλάττι και να ξενιτευτεί, για να ευεργετήσει τη μουσική αναπτύσσοντας τα ζηλευτά του χαρίσματα. Αναζητώντας το καινούριο, εστίασε τη συνθετική του προσπάθεια στα πληκτροφόρα όργανα (κυρίως στο τσέμπαλο), τα οποία στην εποχή του, συνεχώς εξελισσόμενα, είχαν εισβάλει θεαματικά στη ζωή των φιλόμουσων. Οι 555 σονάτες για πληκτροφόρα όργανα που καρποφόρησαν από το δημιουργικό του κάματο δεν είναι απλώς ασκήσεις ερμηνείας (essercizi), όπως ο ίδιος τις είχε κατονομάσει και όπως άλλωστε ήταν παλιότερα πιστευτό. Αποτελούν μιαν ευφάνταστη σειρά σύντομων συνθέσεων, οι οποίες εισάγουν νέες τεχνικές ερμηνείας και προαναγγέλλουν τη μεγαλειώδη φόρμα της τριμερούς σονάτας. Ένα σπάνιο οπλοστάσιο αρμονικού και ρυθμικού πλούτου αποκαλύπτεται από το άκουσμα των συνθεμάτων αυτών του Ντομένικο Σκαρλάττι. Δεν ήταν μόνο δεξιοτέχνης των χεριών, ήταν και δεξιοτέχνης της φαντασίας. Αναμειγνύει με εξαιρετική λεπτότητα και ισορροπία την π

Σούμαν Ρόμπερτ Αλεξάντερ (Robert Schumann, 1810 - 1856}