Ντομένικο Σκαρλάττι - εισαγωγή

Έπρεπε, λοιπόν, να αποδεσμευτεί από την πατρική επικυριαρχία ο Ντομένικο Σκαρλάττι και να ξενιτευτεί, για να ευεργετήσει τη μουσική αναπτύσσοντας τα ζηλευτά του χαρίσματα. Αναζητώντας το καινούριο, εστίασε τη συνθετική του προσπάθεια στα πληκτροφόρα όργανα (κυρίως στο τσέμπαλο), τα οποία στην εποχή του, συνεχώς εξελισσόμενα, είχαν εισβάλει θεαματικά στη ζωή των φιλόμουσων. Οι 555 σονάτες για πληκτροφόρα όργανα που καρποφόρησαν από το δημιουργικό του κάματο δεν είναι απλώς ασκήσεις ερμηνείας (essercizi), όπως ο ίδιος τις είχε κατονομάσει και όπως άλλωστε ήταν παλιότερα πιστευτό. Αποτελούν μιαν ευφάνταστη σειρά σύντομων συνθέσεων, οι οποίες εισάγουν νέες τεχνικές ερμηνείας και προαναγγέλλουν τη μεγαλειώδη φόρμα της τριμερούς σονάτας. Ένα σπάνιο οπλοστάσιο αρμονικού και ρυθμικού πλούτου αποκαλύπτεται από το άκουσμα των συνθεμάτων αυτών του Ντομένικο Σκαρλάττι. Δεν ήταν μόνο δεξιοτέχνης των χεριών, ήταν και δεξιοτέχνης της φαντασίας. Αναμειγνύει με εξαιρετική λεπτότητα και ισορροπία την π

Καρλ Μαρία φον Βέμπερ - Ο Ελεύθερος Σκοπευτής: Χορωδία των Κυνηγών

Μια απεικόνιση του 19ου αιώνα της Χορωδίας των Κυνηγών που εισάγει την Τρίτη Πράξη της όπερας του Βέμπερ "Ο Ελεύθερος Σκοπευτής".


Το 1817 ο Βέμπερ ανέλαβε τη θέση του συνθέτη και διευθυντή της Όπερας της Δρέσδης και άρχισε να εργάζεται στη νέα του όπερα "Ο Ελεύθερος Σκοπευτής". Η πρεμιέρα του έργου δόθηκε στο Βερολίνο, στις 18 Ιουνίου του 1821 και έκανε τον Βέμπερ διάσημο. Στη συνέχεια, παίχτηκε πολλές φορές τόσο στη Γερμανία όσο και στο εξωτερικό.

Ο Ελεύθερος Σκοπευτής ("Der Freischuetz") θεωρείται η πρώτη πραγματική γερμανική ρομαντική όπερα, που συνδυάζει αναφορές σε δαίμονες με αναφορές στη ζωή της γερμανικής υπαίθρου. Αν και ο Βέμπερ συνέθεσε ωραιότερη μουσική για τις επόμενες όπερές του, ποτέ ξανά δεν απόλαυσε την τεράστια επιτυχία του Ελεύθερου Σκοπευτή και την παγκόσμια απήχησή του.

Στην όπερα, ο νεαρός δασοφύλακας Μαξ, ζητά κάποιες μαγικές σφαίρες από τον "Άγριο Κυνηγό" (το Διάβολο), για να κερδίσει ένα διαγωνισμό σκοποβολής κι έτσι να παντρευτεί την ηρωίδα, Agathe.

Μετά την τρομερή συνάντηση με τον "Άγριο Κυνηγό" στην Κοιλάδα του Λύκου, η εισαγωγή της Τρίτης Πράξης μας επαναφέρει στον κόσμο του δάσους και των λιβαδιών και στη ζωηρή χορωδία. Το τραγούδι προετοιμάζουν κατάλληλα τα κόρνα. Ολόκληρο το χορωδιακό με τα ζωηρά επιφωνήματα "Γιο-χο-τρα-λα-λα" επαναλαμβάνεται.



Σχόλια