Τζοακίνο Ροσσίνι - Γεγονότα σε ημερομηνίες

Το εξωτερικό της Λα Σκάλα, της περίφημης όπερας του Μιλάνου, όπου παρουσιάστηκαν πολλές όπερες του Τζοακίνο Ροσσίνι. 1792  Ο Τζοακίνο Ροσσίνι γεννιέται στις 29 Φεβρουαρίου στο Πέζαρο, Ιταλία. 1804  Συνθέτει τις  Έξι Σονάτες Εγχόρδων. 1806  Γράφεται στη Μουσική Σχολή της Μπολόνια, γράφει την πρώτη του όπερα,  Δημήτριος και Πολύβιος. 1810  Γράφει αρκετές επιτυχημένες κωμικές όπερες:  Το Συμβόλαιο του Γάμου ,  Η Παράξενη Παρεξήγηση  και άλλες. 1813  Πρεμιέρα του πρώτου σοβαρού αριστουργήματός του,  Tancredi , στο θέατρο La Fenice της Βενετίας. 1815  Μετακομίζει στη Νάπολη, αρχίζει να συνθέτει την όπερα  Ο Κουρέας της Σεβίλλης , γνωρίζει την Ιζαμπέλα Κολμπράν. 1822  Παντρεύεται την Ιζαμπέλα Κολμπράν, εγκαταλείπει την Ιταλία και φεύγει στο Παρίσι και στην Αγγλία. 1824  Επιστρέφει και εγκαθίσταται στο Παρίσι. 1829  Συνθέτει τον  Γουλιέλμο Τέλο , αποφασίζει να μην ξαναγράψει όπερα. 1837  Συζεί με την Ολυμπία Πελισιέ, υποφέρει από την αρρώστια. 1846  Παντρεύεται την Ολυμπία Πελισιέ. 1857  Αρχ

Σεζάρ Φρανκ - εισαγωγή

Σεζάρ Φρανκ

Δεν υπήρχαν δυστυχώς μηχανήματα ηχοληψίας την εποχή του Σεζάρ Φρανκ για να καταγράψουν και να παραδώσουν στην αιωνιότητα τους υπέροχους αυτοσχεδιασμούς του στο εκκλησιαστικό όργανο. Από αυτή την άποψη ήταν ένας Μπαχ της εποχής του. Θαύμαζε άλλωστε το μεγάλο Γερμανό μουσουργό, αν και πνευματικός καθοδηγητής του ήταν αναμφιβόλως ο Μπετόβεν, από τον οποίο κληρονόμησε και την αναπτυγμένη μορφή της παραλλαγής, την τεχνική της οποίας σημαντικά περαιτέρω άλλαξε.

Παρά τα ζηλευτά χαρίσματά του, που τα σημάδια τους ανιχνεύονται σε όλες τις μουσικές του καταθέσεις, παρέμεινε ένας άσημος συνθέτης σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. Είχε την κακοτυχία να δράσει μουσικά στη Γαλλία, χωρίς αυτός να είναι γνήσιος Γάλλος. Ήταν Βέλγος. Θανάσιμο ασφαλώς αμάρτημα για πολλούς Γάλλους πατριώτες. Το γεγονός αυτό επηρέασε αναμφισβήτητα τη διάθεση των αμέσων αποδεκτών των πονημάτων του.

Σήμερα πάντως αναγνωρίζεται ότι η μουσική του Σεζάρ Φρανκ αποτελεί ένα εξαιρετικά σημαντικό κεφάλαιο της περιόδου του ρομαντισμού. Γοητεύει με τη φρεσκάδα της, καθηλώνει με την ευγένειά της, πείθει με την ειλικρίνειά της. Και εντυπωσιάζει τους μελετητές και ιστορικούς της τέχνης των ήχων, όταν σε αυτήν πρωτοανακαλύπτουν τη φόρμα της κυκλικής μορφής.

Ναι, εκτός των άλλων, ο Σεζάρ Φρανκ ήταν και καινοτόμος. 'Ετσι τον θεωρούν πλέον οι Γάλλοι, οι οποίοι επιμένουν - σήμερα βεβαίως - ότι υπήρξε ένας αυθεντικός εκφραστής της δικής τους μουσικής σκέψης και διάθεσης.

(Γιώργος Β. Μονεμβασίτης)

Σχόλια