Τζοακίνο Ροσσίνι - Γεγονότα σε ημερομηνίες

Το εξωτερικό της Λα Σκάλα, της περίφημης όπερας του Μιλάνου, όπου παρουσιάστηκαν πολλές όπερες του Τζοακίνο Ροσσίνι. 1792  Ο Τζοακίνο Ροσσίνι γεννιέται στις 29 Φεβρουαρίου στο Πέζαρο, Ιταλία. 1804  Συνθέτει τις  Έξι Σονάτες Εγχόρδων. 1806  Γράφεται στη Μουσική Σχολή της Μπολόνια, γράφει την πρώτη του όπερα,  Δημήτριος και Πολύβιος. 1810  Γράφει αρκετές επιτυχημένες κωμικές όπερες:  Το Συμβόλαιο του Γάμου ,  Η Παράξενη Παρεξήγηση  και άλλες. 1813  Πρεμιέρα του πρώτου σοβαρού αριστουργήματός του,  Tancredi , στο θέατρο La Fenice της Βενετίας. 1815  Μετακομίζει στη Νάπολη, αρχίζει να συνθέτει την όπερα  Ο Κουρέας της Σεβίλλης , γνωρίζει την Ιζαμπέλα Κολμπράν. 1822  Παντρεύεται την Ιζαμπέλα Κολμπράν, εγκαταλείπει την Ιταλία και φεύγει στο Παρίσι και στην Αγγλία. 1824  Επιστρέφει και εγκαθίσταται στο Παρίσι. 1829  Συνθέτει τον  Γουλιέλμο Τέλο , αποφασίζει να μην ξαναγράψει όπερα. 1837  Συζεί με την Ολυμπία Πελισιέ, υποφέρει από την αρρώστια. 1846  Παντρεύεται την Ολυμπία Πελισιέ. 1857  Αρχ

Τσαϊκόφσκι - Εισαγωγή 1812, Έργο 49

Η Εισαγωγή 1812 του Τσαϊκόφσκι εκφράζει το εθνικιστικό πνεύμα της Ρωσίας για τη μεγαλειώδη νίκη των Ρώσων κατά του Ναπολέοντα.


Το 1880, την εποχή που έγραφε τη γοητευτική Σερενάτα για Έγχορδα, ο Τσαϊκόφσκι ανέλαβε να συνθέσει μια "τελετουργική εισαγωγή" για μια έκθεση βιομηχανικής τέχνης στη Μόσχα. Ως θέμα της εισαγωγής του επέλεξε την Εκστρατεία του Ναπολέοντα στη Ρωσία, που τελείωσε με τη μεγαλειώδη νίκη των Ρώσων. Αρχικά ο συνθέτης προόριζε την εισαγωγή για υπαίθρια εκτέλεση και θεώρησε ότι πρέπει να είναι "πολύ δυνατή και θορυβώδης". Έκτοτε η εισαγωγή έγινε το γνωστότερο και δημοφιλέστερο συναυλιακό έργο του.

Το έργο πρόκειται για μια εισαγωγή κοντσέρτου, δηλαδή για ένα αυτοτελές έργο ορχηστρικής μουσικής και όχι για μια εισαγωγή όπερας ή κάποιου εκτενέστερου έργου. Το έργο περιγράφει την εισβολή των στρατευμάτων του Ναπολέοντα στη Ρωσία το 1812, την υποχώρηση και την ήττα τους, το χειμώνα του ίδιου χρόνου. Παρά τις αμφιβολίες του συνθέτη για τη μουσική, είναι βέβαιο ότι πρόκειται για ένα πολύ επιτυχημένο επετειακό έργο.

Αρχίζει απαλά και τελετουργικά με τα έγχορδα που παίζουν τη μελωδία ενός παλιού ρωσικού ύμνου. Σύντομα η μουσική αποκτάει ρυθμικό χαρακτήρα, καθώς τα στρατεύματα του Ναπολέοντα προωθούνται στη Ρωσία. Ο Τσαϊκόφσκι απεικονίζει τα αντιμαχόμενα στρατεύματα χρησιμοποιώντας αποσπάσματα από τον γαλλικό εθνικό ύμνο (Μασσαλιώτιδα) και από διάφορες ρωσικές παραδοσιακές μελωδίες.

Το πνεύμα της Μητέρας Ρωσίας

Αλλά ένα άλλο θέμα που παίζουν ψηλά τα βιολιά, επικαλείται το ακατάβλητο πνεύμα της Μητέρας Ρωσίας. Ο ήχος του κανονιού και η κλαγγή των κυμβάλων θυμίζουν τη μάχη του Μποροντίνο, κοντά στη Μόσχα (οι Γάλλοι έφτασαν στη Μόσχα, αλλά σύντομα υποχρεώθηκαν να υποχωρήσουν εξαιτίας της καταστροφής που υπέστησαν από τον τρομερό ρωσικό χειμώνα).

Η εισαγωγή υμνεί την τελική ρωσική νίκη με μουσικές κανονιές και μια χαρούμενη κωδωνοκρουσία, ενώ τα χάλκινα πνευστά αναγγέλλουν θριαμβικά το θέμα του ρωσικού εθνικού ύμνου.


Σχόλια