Τζοακίνο Ροσσίνι - Γεγονότα σε ημερομηνίες

Το εξωτερικό της Λα Σκάλα, της περίφημης όπερας του Μιλάνου, όπου παρουσιάστηκαν πολλές όπερες του Τζοακίνο Ροσσίνι. 1792  Ο Τζοακίνο Ροσσίνι γεννιέται στις 29 Φεβρουαρίου στο Πέζαρο, Ιταλία. 1804  Συνθέτει τις  Έξι Σονάτες Εγχόρδων. 1806  Γράφεται στη Μουσική Σχολή της Μπολόνια, γράφει την πρώτη του όπερα,  Δημήτριος και Πολύβιος. 1810  Γράφει αρκετές επιτυχημένες κωμικές όπερες:  Το Συμβόλαιο του Γάμου ,  Η Παράξενη Παρεξήγηση  και άλλες. 1813  Πρεμιέρα του πρώτου σοβαρού αριστουργήματός του,  Tancredi , στο θέατρο La Fenice της Βενετίας. 1815  Μετακομίζει στη Νάπολη, αρχίζει να συνθέτει την όπερα  Ο Κουρέας της Σεβίλλης , γνωρίζει την Ιζαμπέλα Κολμπράν. 1822  Παντρεύεται την Ιζαμπέλα Κολμπράν, εγκαταλείπει την Ιταλία και φεύγει στο Παρίσι και στην Αγγλία. 1824  Επιστρέφει και εγκαθίσταται στο Παρίσι. 1829  Συνθέτει τον  Γουλιέλμο Τέλο , αποφασίζει να μην ξαναγράψει όπερα. 1837  Συζεί με την Ολυμπία Πελισιέ, υποφέρει από την αρρώστια. 1846  Παντρεύεται την Ολυμπία Πελισιέ. 1857  Αρχ

Σαιν-Σανς - εισαγωγή


Εκπληκτικός, πολυτάλαντος και αθεράπευτα ρομαντικός ο Σαιν-Σανς, απεξάρτησε τη γαλλική μουσική του δεύτερου μισού του 19ου αιώνα από τα γερμανικά πρότυπα και της χάρισε εθνική προσωπικότητα και αυτοδυναμία.

Ως συνθέτης μα και ως ερμηνευτής - υπήρξε σπουδαίος οργανίστας και από τα παιδικά του χρόνια εκθαμβωτικά δεξιοτέχνης πιανίστας, τόσο ώστε να συγκρίνεται δικαιολογημένα με το νεαρό Μότσαρτ - υπηρέτησε χωρίς συμβιβασμούς το καλό και το ωραίο μέχρι το τέλος του πλήρους ημερών βίου του.

Μαθητής του ελληνικής καταγωγής μουσουργού και παιδαγωγού Καμίγ-Μαρί Σταματί κληρονόμησε από το δάσκαλό του το θαυμασμό προς τις αρχές και τους κανόνες του κλασικισμού. Έτσι παρότι βίωσε τα κορυφώματα του ρομαντισμού και παρόλο που διέθετε και το χάρισμα του ειλικρινούς αυτοσχεδιαστή, ως πρωτογενής δημιουργός επεδίωξε την υπεροχή της λογικής στα πονήματά του, εξοστρακίζοντας ή αποδυναμώνοντας συχνά την προβολή του συναισθήματος. 

Το ποικιλόμορφο έργο του αποκαλύπτει επιδέξια τεχνική, πνευματώδη διάθεση, ζηλευτά ευρήματα, ρέουσα μελωδική γραμμή, ευκολία στην παράθεση γοητευτικών αρμονιών και κυρίως πίστη στην προσωπική του, κλασικών ασφαλώς προδιαγραφών, μουσική ιδεολογία.

Αν και φανατικά εθνικιστής ουδέποτε δίστασε να ενσωματώσει στα έργα του υφάδια άλλων μουσικών παραδόσεων, οι οποίες όμως σπανίως προέρχονταν από χώρες εκτός εκείνων που οριοθετούν τη λεκάνη της Μεσογείου. Η μουσική του διάφανη, άμεση και γλαφυρή γίνεται εύκολα κτήμα του ακροατή και προκαλεί την αυθόρμητη συγκίνησή του.

(Γιώργος Β. Μονεμβασίτης)


Σχόλια