Τζοακίνο Ροσσίνι - Γεγονότα σε ημερομηνίες

Το εξωτερικό της Λα Σκάλα, της περίφημης όπερας του Μιλάνου, όπου παρουσιάστηκαν πολλές όπερες του Τζοακίνο Ροσσίνι. 1792  Ο Τζοακίνο Ροσσίνι γεννιέται στις 29 Φεβρουαρίου στο Πέζαρο, Ιταλία. 1804  Συνθέτει τις  Έξι Σονάτες Εγχόρδων. 1806  Γράφεται στη Μουσική Σχολή της Μπολόνια, γράφει την πρώτη του όπερα,  Δημήτριος και Πολύβιος. 1810  Γράφει αρκετές επιτυχημένες κωμικές όπερες:  Το Συμβόλαιο του Γάμου ,  Η Παράξενη Παρεξήγηση  και άλλες. 1813  Πρεμιέρα του πρώτου σοβαρού αριστουργήματός του,  Tancredi , στο θέατρο La Fenice της Βενετίας. 1815  Μετακομίζει στη Νάπολη, αρχίζει να συνθέτει την όπερα  Ο Κουρέας της Σεβίλλης , γνωρίζει την Ιζαμπέλα Κολμπράν. 1822  Παντρεύεται την Ιζαμπέλα Κολμπράν, εγκαταλείπει την Ιταλία και φεύγει στο Παρίσι και στην Αγγλία. 1824  Επιστρέφει και εγκαθίσταται στο Παρίσι. 1829  Συνθέτει τον  Γουλιέλμο Τέλο , αποφασίζει να μην ξαναγράψει όπερα. 1837  Συζεί με την Ολυμπία Πελισιέ, υποφέρει από την αρρώστια. 1846  Παντρεύεται την Ολυμπία Πελισιέ. 1857  Αρχ

Γκέοργκ Φρίντριχ Χαίντελ - Κοντσέρτο για Εκκλησιαστικό Όργανο Αρ. 13 σε Φα Μείζονα, HWV 295, "Ο Κούκος και το Αηδόνι"

Σε αυτό το κοντσέρτο για όργανο, ο Χαίντελ αναπαράγει το τραγούδι των πουλιών που δίνει στο έργο του τον διάσημο υπότιτλό του. Ήταν μια από τις λίγες περιπτώσεις όπου χρησιμοποίησε τη μουσική ως μέσο μίμησης.

Όπως και τα άλλα κοντσέρτα για όργανο του Χαίντελ, το Δέκατο Τρίτο Έργο 4, γράφτηκε ως μουσική που παιζόταν στα διαλείμματα των πράξεων των ορατορίων. Πρωτοπαρουσιάστηκε δυο μέρες μετά την ολοκλήρωσή του, στο Βασιλικό Θέατρο του Λονδίνου, στις 4 Απριλίου του 1739, μαζί με το ορατόριο Ο Ισραήλ στην Αίγυπτο.

Πολλά από αυτά τα κοντσέρτα, συμπεριλαμβανομένου και του 13ου, διέθεταν μεγάλα τμήματα "ad libitum". Σε αυτά, ο οργανίστας αυτοσχεδίαζε αυθόρμητα και η μελωδία έπαιζε απλά το ρόλο οδηγού. Ο ίδιος ο Χαίντελ υπήρξε έξοχος οργανίστας και κατέπλησσε τους ακροατές του με τους δεξιοτεχνικούς αυτοσχεδιασμούς του.

Μέρη:

Ι. Larghetto

Στο πρώτο μέρος, Larghetto, η ορχήστρα παρουσιάζει σε μια σύντομη εισαγωγή το εκφραστικό θέμα. Στη συνέχεια, το όργανο ερμηνεύει το ίδιο θέμα με ψηλές νότες. Η ορχήστρα αντηχεί την ερμηνεία του οργάνου, έως ότου το πρώτο μέρος ολοκληρωθεί γαλήνια.

ΙΙ. Allegro

Στο δεύτερο μέρος, Allegro, η ορχήστρα παρουσιάζει μια νέα, ζωηρή μελωδία. Το όργανο και η ορχήστρα αντηχούν το ένα το άλλο. Στη συνέχεια, το όργανο παρουσιάζει και αναπτύσσει τις δύο κατιούσες νότες που μιμούνται το κελάηδισμα ενός κούκου, συνυφαίνοντάς τες με τις κελαρυστές τρίλιες ενός αηδονιού. Το ίδιο το όργανο ερμηνεύει το τραγούδι των πουλιών, ενώ η ορχήστρα επαναλαμβάνει το αρχικό θέμα που παρεμβάλλεται μεταξύ των τμημάτων του "κούκου και του αηδονιού".

ΙΙΙ. Larghetto

Στο θρηνώδες τρίτο μέρος, Larghetto, η ορχήστρα παρουσιάζει πρώτη το πένθιμο θέμα, ακολουθούμενη από το όργανο. Για μια ακόμη φορά το όργανο και η ορχήστρα μοιράζονται την ίδια μελωδία, έως ότου το όργανο ολοκληρώσει το τρίτο μέρος με μια ελάσσονα συγχορδία.

IV. Allegro

Μερικές αργές, απλές συγχορδίες που ερμηνεύονται από την ορχήστρα εισάγουν το τέταρτο και τελευταίο μέρος, Allegro. Τα έγχορδα ερμηνεύουν ένα ζωηρό, ιδιαίτερα τονισμένο θέμα, που επαναλαμβάνει το όργανο και επαναδιατυπώνεται στη συνέχεια διαδοχικά από το όργανο και την ορχήστρα. Μεταξύ των ερμηνειών ξεπροβάλλουν μουσικές φράσεις που οδηγούν σε νέες αρμονίες. Στο τέλος, οι μελωδίες επιστρέφουν στην κύρια τονικότητα του κοντσέρτου σε Φα Μείζονα και μοιράζονται την τελική συγχορδία.





Σχόλια