Τζοακίνο Ροσσίνι - Γεγονότα σε ημερομηνίες

Το εξωτερικό της Λα Σκάλα, της περίφημης όπερας του Μιλάνου, όπου παρουσιάστηκαν πολλές όπερες του Τζοακίνο Ροσσίνι. 1792  Ο Τζοακίνο Ροσσίνι γεννιέται στις 29 Φεβρουαρίου στο Πέζαρο, Ιταλία. 1804  Συνθέτει τις  Έξι Σονάτες Εγχόρδων. 1806  Γράφεται στη Μουσική Σχολή της Μπολόνια, γράφει την πρώτη του όπερα,  Δημήτριος και Πολύβιος. 1810  Γράφει αρκετές επιτυχημένες κωμικές όπερες:  Το Συμβόλαιο του Γάμου ,  Η Παράξενη Παρεξήγηση  και άλλες. 1813  Πρεμιέρα του πρώτου σοβαρού αριστουργήματός του,  Tancredi , στο θέατρο La Fenice της Βενετίας. 1815  Μετακομίζει στη Νάπολη, αρχίζει να συνθέτει την όπερα  Ο Κουρέας της Σεβίλλης , γνωρίζει την Ιζαμπέλα Κολμπράν. 1822  Παντρεύεται την Ιζαμπέλα Κολμπράν, εγκαταλείπει την Ιταλία και φεύγει στο Παρίσι και στην Αγγλία. 1824  Επιστρέφει και εγκαθίσταται στο Παρίσι. 1829  Συνθέτει τον  Γουλιέλμο Τέλο , αποφασίζει να μην ξαναγράψει όπερα. 1837  Συζεί με την Ολυμπία Πελισιέ, υποφέρει από την αρρώστια. 1846  Παντρεύεται την Ολυμπία Πελισιέ. 1857  Αρχ

Μπερλιόζ - Ονειροπόληση και Καπρίτσιο για βιολί και ορχήστρα (Reverie et Caprice), Έργο 8

To σύντομο αυτό έργο προέρχεται από μια άρια της Α΄Πράξης της όπερας του συνθέτη Benvenuto Cellini. H άρια αντικαταστάθηκε και για να μη σπαταλήσει τη μουσική του, ο συνθέτης έπλασε το έργο το 1841 για τον βιολονίστα Αλεξάντρ Αρτό, που το πρωτοερμήνευσε σε μια συναυλία στο Παρίσι. Επανερμηνεύτηκε κατόπιν στην Λειψία από τον Φέρντιναντ Νταβίντ, εξάρχοντα τότε της ορχήστρας, μαζί με την Φανταστική Συμφωνία και δύο εισαγωγές του Μπερλιόζ.

Σημείωση στην παρτιτούρα που δηλώνει ότι η μουσική αναπαριστά μια "διάχυτη φωταψία", προστέθηκε μετά το θάνατο του συνθέτη. Φαίνεται πάντως ότι πρόθεση του Μπερλιόζ ήταν να αποδώσει μουσικά το ονειρικό πνεύμα του "ονειροπολήματος" σε αντιπαραβολή με το άστατο πνεύμα του "καπρίτσιου".

Το έργο αυτό αποτελεί μια ρομαντική σύνθεση και παράλληλα ένα μεγαλειώδες δείγμα του τρόπου με τον οποίο ο Μπερλιόζ χρησιμοποιεί τη δραματική σύγκρουση ανάμεσα στο σολίστ και την ορχήστρα, ώστε να δημιουργήσει ένταση και να διεγείρει συναισθηματικά τον ακροατή του.

- Adagio
- Allegro vivace

Το Ονειροπόληση και Καπρίτσιο αρχίζει με την ορχήστρα αλλά σύντομα κυριαρχεί το βιολί με ένα όμορφο, θλιμμένο θέμα, που το ακολουθεί ένα γρηγορότερο μέρος. Εδώ, το άστατο καπρίτσιο, δοσμένο εύστροφα, μοιάζει να προσπαθεί απρόθυμα να διασκορπίσει τη μελαγχολική διάθεση της ρέμβης. Το καπρίτσιο επιστρέφει σε ένα αργόρυθμο τμήμα, αλλά μια ακόμη αλλαγή του ρυθμού ανοίγει το δρόμο για μια ζωηρότερη μουσική. Έπειτα, μετά από μια εκθαμβωτική επίδειξη του βιολιού, το θέμα του καπρίτσιου ολοκληρώνει θριαμβικά.



Σχόλια