Τζοακίνο Ροσσίνι - Γεγονότα σε ημερομηνίες

Το εξωτερικό της Λα Σκάλα, της περίφημης όπερας του Μιλάνου, όπου παρουσιάστηκαν πολλές όπερες του Τζοακίνο Ροσσίνι. 1792  Ο Τζοακίνο Ροσσίνι γεννιέται στις 29 Φεβρουαρίου στο Πέζαρο, Ιταλία. 1804  Συνθέτει τις  Έξι Σονάτες Εγχόρδων. 1806  Γράφεται στη Μουσική Σχολή της Μπολόνια, γράφει την πρώτη του όπερα,  Δημήτριος και Πολύβιος. 1810  Γράφει αρκετές επιτυχημένες κωμικές όπερες:  Το Συμβόλαιο του Γάμου ,  Η Παράξενη Παρεξήγηση  και άλλες. 1813  Πρεμιέρα του πρώτου σοβαρού αριστουργήματός του,  Tancredi , στο θέατρο La Fenice της Βενετίας. 1815  Μετακομίζει στη Νάπολη, αρχίζει να συνθέτει την όπερα  Ο Κουρέας της Σεβίλλης , γνωρίζει την Ιζαμπέλα Κολμπράν. 1822  Παντρεύεται την Ιζαμπέλα Κολμπράν, εγκαταλείπει την Ιταλία και φεύγει στο Παρίσι και στην Αγγλία. 1824  Επιστρέφει και εγκαθίσταται στο Παρίσι. 1829  Συνθέτει τον  Γουλιέλμο Τέλο , αποφασίζει να μην ξαναγράψει όπερα. 1837  Συζεί με την Ολυμπία Πελισιέ, υποφέρει από την αρρώστια. 1846  Παντρεύεται την Ολυμπία Πελισιέ. 1857  Αρχ

Βέρντι - εισαγωγή

Πορτρέτο του Βέρντι

Ο άνθρωπος και ο καλλιτέχνης συνυπάρχουν με τρόπο μοναδικό στο Βέρντι. Η προσέγγιση της προσωπικότητάς του αποκαλύπτει μια έμφυτη ευαισθησία ταυτόσημη της μουσικής διάθεσης του ρομαντισμού. Η προσέγγιση της μουσικής του αποκαλύπτει έναν ανελισσόμενο ανθρωποκεντρισμό, ο οποίος δεν είναι εξαρτημένος μόνον από τους χαρακτήρες των λυρικών του δραμάτων.

Αφοσιωμένος και αυτός στην όπερα, όπως και ο άλλος σπουδαίος σύγχρονος ομόλογός του, ο Βάγκνερ, αντιτάσσει στη λογική το συναίσθημα, στη διαλεκτική την απλότητα, στη φιλοσοφική κοσμοθεωρία την ίδια τη ζωή. Ο Βέρντι δεν υπήρξε πρωτοπόρος, δεν υπήρξε καινοτόμος.

"Ας ξαναγυρίσουμε στους παλιούς καιρούς. Αυτό θα είναι πρόοδος" πρέσβευε, γνωρίζοντας καλώς ότι μια τέτοια δογματική άποψη, θα δημιουργούσε πλήθος πολεμίων, όχι μόνον για το παρόν αλλά και για το μέλλον της μουσικής του. Οι υπέρμαχοι όμως της μουσικής του, ανάμεσά τους και ο Ίγκορ Στραβίνσκι, μα και τα γεγονότα τον δικαίωσαν.

Υπηρετώντας την τέχνη της μουσικής με ευστροφία ζηλευτή και ευρηματικότητα σεμνή και αριστοκρατική ταυτοχρόνως, ο Τζουζέπε Βέρντι εμπλούτισε ασυγκρίτως το ρεπερτόριο του λυρικού θεάτρου. Στα είκοσι επτά ρομαντικά μουσικά δράματα τα οποία συνέθεσε, ο μύθος και η μουσική είναι τόσο άρρηκτα συνδεδεμένα, ώστε το ένα να αυξάνει τη συγκινησιακή δύναμη, αλλά και την αποτελεσματικότητα του άλλου.

Η μουσική του γνήσια και ειλικρινής, δομημένη με γήινους ρυθμούς και μελωδίες και ουράνια ηχοχρώματα, έχει την ικανότητα της άμεσης σαγήνης. Ασφαλώς η όπερα και μαζί της όσοι την αγαπούν πρέπει να τον ευγνωμονούν.


(Γιώργος Β. Μονεμβασίτης)


Σχόλια