Τζοακίνο Ροσσίνι - Γεγονότα σε ημερομηνίες

Το εξωτερικό της Λα Σκάλα, της περίφημης όπερας του Μιλάνου, όπου παρουσιάστηκαν πολλές όπερες του Τζοακίνο Ροσσίνι. 1792  Ο Τζοακίνο Ροσσίνι γεννιέται στις 29 Φεβρουαρίου στο Πέζαρο, Ιταλία. 1804  Συνθέτει τις  Έξι Σονάτες Εγχόρδων. 1806  Γράφεται στη Μουσική Σχολή της Μπολόνια, γράφει την πρώτη του όπερα,  Δημήτριος και Πολύβιος. 1810  Γράφει αρκετές επιτυχημένες κωμικές όπερες:  Το Συμβόλαιο του Γάμου ,  Η Παράξενη Παρεξήγηση  και άλλες. 1813  Πρεμιέρα του πρώτου σοβαρού αριστουργήματός του,  Tancredi , στο θέατρο La Fenice της Βενετίας. 1815  Μετακομίζει στη Νάπολη, αρχίζει να συνθέτει την όπερα  Ο Κουρέας της Σεβίλλης , γνωρίζει την Ιζαμπέλα Κολμπράν. 1822  Παντρεύεται την Ιζαμπέλα Κολμπράν, εγκαταλείπει την Ιταλία και φεύγει στο Παρίσι και στην Αγγλία. 1824  Επιστρέφει και εγκαθίσταται στο Παρίσι. 1829  Συνθέτει τον  Γουλιέλμο Τέλο , αποφασίζει να μην ξαναγράψει όπερα. 1837  Συζεί με την Ολυμπία Πελισιέ, υποφέρει από την αρρώστια. 1846  Παντρεύεται την Ολυμπία Πελισιέ. 1857  Αρχ

Μωρίς Ραβέλ - Ο τάφος του Κουπρέν

Ο Ραβέλ υπήρξε αυθεντία στο συνδυασμό παλιών και νέων μουσικών μορφών. Σε αυτό το έργο τελειοποιεί την τεχνική του για εξαιρετικά προσωπικούς λόγους.


Ο Μορίς Ραβέλ αντλούσε έμπνευση από τη μουσική του παρελθόντος και από τα παιδικά του ακούσματα. Στο Le Tombeau de Couperin (Ο Τάφος του Κουπρέν), χρησιμοποιεί το ταλέντο του για να εκφράσει την προσωπική του απόγνωση, για το χαμό πολλών στενών του φίλων στη διάρκεια του Μεγάλου Πολέμου του 1914-18.

Ο συνθέτης είχε γνωρίσει προσωπικά τη φρίκη της ζωής στα χαρακώματα και συνειδητοποίησε ότι ο πόλεμος άλλαξε οριστικά τη φυσιογνωμία του κόσμου. Στον Τάφο του Κουπρέν που συνέθεσε μεταξύ των ετών 1914-17, επιστρέφει στις ευτυχισμένες στιγμές ενός οριστικά χαμένου παρελθόντος.

Ο τίτλος αναφέρεται τιμητικά στο θάνατο του Γάλλου συνθέτη Φρανσουά Κουπρέν (1668-1733), μολονότι ο Ραβέλ διευκρίνισε ως το έργο αποτελούσε περισσότερο μια γενική έκφραση σεβασμού για τη Γαλλική μουσική του 18ου αιώνα. Ορισμένα τμήματα του εξαμερούς έργου - κάθε ένα είναι αφιερωμένο σε έναν φίλο που σκοτώθηκε στον πόλεμο - είναι γραμμένα στο χαρακτηριστικό, ευγενικό ύφος του 18ου αιώνα. Στην ορχηστρική παραλλαγή μάλιστα ο Ραβέλ εισάγει μια musette - μια παραλλαγή του άσκαυλου του 18ου αιώνα - στο Μενουέτο του έργου, για να ενισχύσει την αληθοφάνεια.

Εξώφυλλο της πρώτης έντυπης έκδοσης
που σχεδίασε ο ίδιος ο Ραβέλ.
Ατενίζοντας το μέλλον

Ο Τάφος του Κουπρέν δεν είναι ωστόσο ένας θρήνος για το χαμένο παρελθόν. Αρκετά από τα έξι μέρη του έργου είναι ζωηρά και ατενίζουν το μέλλον. Ιδιαίτερα το Πρελούδιο και το Μενουέτο ζωντανεύουν παλιές χορευτικές φόρμες, ενώ το τρίτο, Φορλάν, είναι γαλήνιο και τολμηρό.

Το έργο, που γράφτηκε αρχικά για πιάνο, το ενορχήστρωσε ο Ραβέλ το 1919. Η ορχηστρική παραλλαγή ενισχύει τα συναισθήματα του αρχικού έργου, με τρυφερούς και συγκινητικούς διαλόγους ανάμεσα στα έγχορδα και τα ξύλινα πνευστά.

Ο ίδιος ο Ραβέλ περιέγραψε τον Τάφο του Κουπρέν ως μνημόσυνο για όλους τους Γάλλους που χάθηκαν στο Μεγάλο Πόλεμο.


Σχόλια