Η βιόλα

Η βιόλα μερικές φορές θεωρείται ο φτωχός συγγενής της οικογένειας των εγχόρδων, χωρίς αυτό να μας εκπλήσσει ιδιαίτερα: το κοντραμπάσο έχει τη θέση του παππού της ορχήστρας, το βιολί την οδηγεί και το τσέλο χρησιμοποιείται με πολλούς διαφορετικούς τρόπους εξαιτίας του όμορφου, μειλίχιου τόνου του. Αλλά η βιόλα, θαμμένη μέσα στα έγχορδα έχει σπανίως την ευκαιρία να λάμψει ως σόλο όργανο. Η βιόλα είναι μόνο κατά το ένα έβδομο μεγαλύτερη από το βιολί. Εκτός από το μεγαλύτερο μέγεθος της είναι εντελώς όμοια με αυτό. Το δοξάρι της βιόλας είναι κι αυτό λίγο μεγαλύτερο από του βιολιού. Οι χορδές της βιόλας ξεκινούν από Ντο που είναι μία οκτάβα χαμηλότερα από το μέσο Ντο και κουρδίζονται σε διαστήματα πέμπτης (Ντο, Σολ, Ρε και Λα). Οι ανοικτές χορδές αναπαράγουν ακριβώς την έκταση του τσέλου αλλά μία οκτάβα ψηλότερα. Το όνομα «βιόλα» χρησιμοποιήθηκε αρχικά για την βιόλα ντα γκάμπα, ένα όργανο που κρατιόταν ανάμεσα στα πόδια. Αλλά ήταν η βιόλα ντα μπράτσο ο αληθινός πρόγονος του βιολιού και της

Μοντεβέρντι - Γεγονότα σε ημερομηνίες

Γράμμα του Κλαούντιο Μοντεβέρντι προς τον Μαρκήσιο Enzo Bentivoglio.

1567 O Κλαούντιο Μοντεβέρντι γεννιέται στις 15 Μαΐου στην Κρεμόνα της Ιταλίας.
1582 Εκδίδεται το πρώτο του έργο. Πεθαίνει η μητέρα του.
1587 Εκδίδονται τα πρώτα μαδριγάλια.
1592 Εγκαθίσταται στη Μάντουα ως μουσικός της αυλής.
1595 Συνοδεύει το δούκα της Μάντουα σε εκστρατεία στην Ουγγαρία.
1599 Παντρεύεται την Κλάουντια Κατάνεο, τραγουδίστρια στην αυλή της Μάντουα.
1602 Ορίζεται μουσικός διευθυντής στη Μάντουα.
1607 Παρουσίαση της πρώτης του όπερας, Ορφέας, στη Μάντουα. Θάνατος της γυναίκας του.
1612 Ο νέος δούκας της Μάντουα τον απολύει.
1613 Ορίζεται μουσικός διευθυντής στον καθεδρικό ναό του Αγίου Μάρκου της Βενετίας.
1632 Γίνεται ιερωμένος.
1637 Εγκαίνια της πρώτης όπερας στη Βενετία.
1642 Το πρώτο μουσικό έργο του στη Βενετία, Η Στέψη της Ποππαίας.
1643 Επισκέπτεται ξανά τη γενέτειρά του, Κρεμόνα, και επιστρέφει στη Βενετία, όπου πεθαίνει στις 29 Νοεμβρίου.
  • Τα έργα του Μοντεβέρντι εξαφανίστηκαν από το μουσικό ρεπερτόριο γύρω στα τέλη του 16ου αιώνα και μόνο κατά τα τέλη του 19ου αιώνα παρατηρήθηκε αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος γι΄αυτά.
  • Απομένοντας χήρος στην ηλικία των 40 χρονών, ο Μοντεβέρντι δεν ξαναπαντρεύτηκε ποτέ, αλλά έγινε ιερωμένος μετά τα 60 του.
  • Υπολογίζεται πως κατά τον 18ο αιώνα, στο απόγειο της αίγλης τους, υπήρχαν γύρω στους 4.000 castrati τραγουδιστές (νεαροί υψίφωνοι άνδρες) στην Ιταλία.



Σχόλια