Η βιόλα

Η βιόλα μερικές φορές θεωρείται ο φτωχός συγγενής της οικογένειας των εγχόρδων, χωρίς αυτό να μας εκπλήσσει ιδιαίτερα: το κοντραμπάσο έχει τη θέση του παππού της ορχήστρας, το βιολί την οδηγεί και το τσέλο χρησιμοποιείται με πολλούς διαφορετικούς τρόπους εξαιτίας του όμορφου, μειλίχιου τόνου του. Αλλά η βιόλα, θαμμένη μέσα στα έγχορδα έχει σπανίως την ευκαιρία να λάμψει ως σόλο όργανο. Η βιόλα είναι μόνο κατά το ένα έβδομο μεγαλύτερη από το βιολί. Εκτός από το μεγαλύτερο μέγεθος της είναι εντελώς όμοια με αυτό. Το δοξάρι της βιόλας είναι κι αυτό λίγο μεγαλύτερο από του βιολιού. Οι χορδές της βιόλας ξεκινούν από Ντο που είναι μία οκτάβα χαμηλότερα από το μέσο Ντο και κουρδίζονται σε διαστήματα πέμπτης (Ντο, Σολ, Ρε και Λα). Οι ανοικτές χορδές αναπαράγουν ακριβώς την έκταση του τσέλου αλλά μία οκτάβα ψηλότερα. Το όνομα «βιόλα» χρησιμοποιήθηκε αρχικά για την βιόλα ντα γκάμπα, ένα όργανο που κρατιόταν ανάμεσα στα πόδια. Αλλά ήταν η βιόλα ντα μπράτσο ο αληθινός πρόγονος του βιολιού και της

Χάιντν - Γεγονότα σε ημερομηνίες

Ο Χάιντν σε μια παράσταση της "Δημιουργίας" στην Αίθουσα Τελετών του Πανεπιστημίου της Βιέννης, που δόθηκε για τον εορτασμό των 76ων γενεθλίων του.

1732 Γεννιέται στις 31 Μαρτίου στο Ρόραου, Αυστρία.
1738 Αρχίζει να μαθαίνει μουσική κοντά σε συγγενή του, διευθυντή χορωδίας στο Χάινμπουργκ.
1740 Τον προσκαλούν στη χορωδία του Καθεδρικού Ναού του Αγίου Στεφάνου, στη Βιέννη.
1750 Αποβάλλεται από τη σχολή της χορωδίας όταν ανδρώνεται η φωνή του.
1755 Συνθέτει τα πρώτα από τα 83 κουαρτέτα εγχόρδων.
1759 Μπαίνει στην υπηρεσία του Κόμη φον Μόρτσιν, συνθέτει την πρώτη του συμφωνία.
1760 Παντρεύεται την Άννα Μαρία Κέλερ, ενώ είναι ερωτευμένος με την αδερφή της Τερέζα.
1761 Διορίζεται βοηθός μουσικού διευθυντή στην οικογένεια Εστερχάζι.
1766 Προάγεται σε μουσικό διευθυντή, περνάει τον περισσότερο χρόνο του στο νέο παλάτι το Εστερχάζα.
1782 Γνωρίζει και γίνεται φίλος με το Μότσαρτ στη Βιέννη.
1791 Πρώτη από δύο συνολικά επισκέψεις στην Αγγλία, όπου συνθέτει και διευθύνει.
1792 Γνωρίζει τον Μπετόβεν στη Βόννη ενώ επιστρέφει από την Αγγλία στην Αυστρία για τη στέψη του νέου Αυτοκράτορα.
1794-95 Δεύτερη επίσκεψη στην Αγγλία, εμπνέεται από το έργο του Χέντελ για να γράψει τα δικά του ορατόρια.
1798 Πρώτη παράσταση του περίφημου ορατορίου του Η Δημιουργία.
1809 Πεθαίνει στις 31 Μαΐου στη Βιέννη.

  • Στη Συμφωνία του "Αποχαιρετισμού" του συνθέτη, τα όργανα σιγούν ένα ένα. Ο Χάιντν ζήτησε από τους μουσικούς να σβήνουν τα κεριά τους μόλις θα τελείωναν το μέρος τους. Όταν η Συμφωνία τελείωσε η σκηνή βυθίστηκε σε ένα δραματικό σκοτάδι καθώς έσβησαν τα τελευταία κεριά. Αυτό ήταν μια υπόμνηση στον Εστερχάζι ότι είχε καθυστερήσει ήδη αρκετά τις άδειες των μουσικών. Εκείνος κατάλαβε το μήνυμα και οι μουσικοί κέρδισαν τις διακοπές τους.

Σχόλια