Τζοακίνο Ροσσίνι - Γεγονότα σε ημερομηνίες

Το εξωτερικό της Λα Σκάλα, της περίφημης όπερας του Μιλάνου, όπου παρουσιάστηκαν πολλές όπερες του Τζοακίνο Ροσσίνι. 1792  Ο Τζοακίνο Ροσσίνι γεννιέται στις 29 Φεβρουαρίου στο Πέζαρο, Ιταλία. 1804  Συνθέτει τις  Έξι Σονάτες Εγχόρδων. 1806  Γράφεται στη Μουσική Σχολή της Μπολόνια, γράφει την πρώτη του όπερα,  Δημήτριος και Πολύβιος. 1810  Γράφει αρκετές επιτυχημένες κωμικές όπερες:  Το Συμβόλαιο του Γάμου ,  Η Παράξενη Παρεξήγηση  και άλλες. 1813  Πρεμιέρα του πρώτου σοβαρού αριστουργήματός του,  Tancredi , στο θέατρο La Fenice της Βενετίας. 1815  Μετακομίζει στη Νάπολη, αρχίζει να συνθέτει την όπερα  Ο Κουρέας της Σεβίλλης , γνωρίζει την Ιζαμπέλα Κολμπράν. 1822  Παντρεύεται την Ιζαμπέλα Κολμπράν, εγκαταλείπει την Ιταλία και φεύγει στο Παρίσι και στην Αγγλία. 1824  Επιστρέφει και εγκαθίσταται στο Παρίσι. 1829  Συνθέτει τον  Γουλιέλμο Τέλο , αποφασίζει να μην ξαναγράψει όπερα. 1837  Συζεί με την Ολυμπία Πελισιέ, υποφέρει από την αρρώστια. 1846  Παντρεύεται την Ολυμπία Πελισιέ. 1857  Αρχ

Χάιντν - εισαγωγή


Η εξέλιξη της τέχνης των ήχων θα ήταν ασφαλώς διαφορετική, αν η αυστριακή γη δεν είχε υποδεχτεί τον 18ο αιώνα τον Φραντς Γιόζεφ Χάιντν. Τούτος ο σεμνός, ο αγνός, ο καλοκάγαθος και ακάματος εργάτης της μουσικής, υπήρξε ταυτοχρόνως και καινοτόμος μα και ο νομοθέτης ενός σπουδαίου κεφαλαίου της τέχνης την οποία ετάχθη να υπηρετήσει. Κανείς άλλος ίσως εγγεγραμμένος στην ιστορία της μουσικής, δεν ευεργέτησε την ορχηστρική μουσική όσο ο Χάιντν.

Μολονότι δεν ήταν αυτός ο εφευρέτης της φόρμας της συμφωνίας, όπως αρκετοί αρέσκονται να πρεσβεύουν, ήταν αυτός ο οποίος αναγνώρισε την οριστική της μορφή, συνέταξε τους κανόνες που διέπουν την ανάπτυξή της και την τελειοποίησε μορφολογικά και ουσιαστικά, στον υπέρτατο βαθμό που του επέτρεπαν τα μέσα τα οποία είχε στη διάθεσή του.

Τις καταθέσεις του παρέλαβαν όλοι οι επόμενοι μουσουργοί, με πρώτους τους Μότσαρτ και Μπετόβεν, τις χρησιμοποίησαν σαν κεφάλαιο και απήλαυσαν τα κέρδη τους με επιτόκιο της δική τους φαντασία.

Αν η συμφωνία του χρωστά τις πολύτιμες επεμβάσεις του, το κουαρτέτο εγχόρδων, η υπέρτατη μορφή καθαρής μουσικής, του χρωστά τη γένεσή του. Αυτός του έδωσε πνοή ζωής, αυτός το διαμόρφωσε, αυτός του χάρισε πρώτος το δικαίωμα της αιωνιότητας.

Ανεξάντλητος, επινοητικός, πολυγραφότατος - πάνω από εκατό είναι οι συμφωνίες τις οποίες συνέθεσε, πάνω από ογδόντα τα κουαρτέτα εγχόρδων του - ο Χάιντν ήταν υποταγμένος σε μια μοίρα που η ώρα της αλλαγής της μόλις κρυφογελούσε στο τέλος του βίου του. Προσέφερε τις θυσίες του στη μουσική μέσω εκείνων των αφεντάδων που είχαν τη δυνατότητα να καλλιεργούν την τέχνη δια των υποτακτικών τους.

Παρόλα αυτά η μουσική του είναι ολόφωτη, αυτόφωτη, γεμάτη φρεσκάδα, καλοσύνη και ισορροπία. Πιθανόν να μην ενθουσιάζει πάντοτε, πάντοτε όμως συγκινεί.

(Γιώργος Β. Μονεμβασίτης)

Σχόλια