Τζοακίνο Ροσσίνι - Γεγονότα σε ημερομηνίες

Το εξωτερικό της Λα Σκάλα, της περίφημης όπερας του Μιλάνου, όπου παρουσιάστηκαν πολλές όπερες του Τζοακίνο Ροσσίνι. 1792  Ο Τζοακίνο Ροσσίνι γεννιέται στις 29 Φεβρουαρίου στο Πέζαρο, Ιταλία. 1804  Συνθέτει τις  Έξι Σονάτες Εγχόρδων. 1806  Γράφεται στη Μουσική Σχολή της Μπολόνια, γράφει την πρώτη του όπερα,  Δημήτριος και Πολύβιος. 1810  Γράφει αρκετές επιτυχημένες κωμικές όπερες:  Το Συμβόλαιο του Γάμου ,  Η Παράξενη Παρεξήγηση  και άλλες. 1813  Πρεμιέρα του πρώτου σοβαρού αριστουργήματός του,  Tancredi , στο θέατρο La Fenice της Βενετίας. 1815  Μετακομίζει στη Νάπολη, αρχίζει να συνθέτει την όπερα  Ο Κουρέας της Σεβίλλης , γνωρίζει την Ιζαμπέλα Κολμπράν. 1822  Παντρεύεται την Ιζαμπέλα Κολμπράν, εγκαταλείπει την Ιταλία και φεύγει στο Παρίσι και στην Αγγλία. 1824  Επιστρέφει και εγκαθίσταται στο Παρίσι. 1829  Συνθέτει τον  Γουλιέλμο Τέλο , αποφασίζει να μην ξαναγράψει όπερα. 1837  Συζεί με την Ολυμπία Πελισιέ, υποφέρει από την αρρώστια. 1846  Παντρεύεται την Ολυμπία Πελισιέ. 1857  Αρχ

Σοπέν - εισαγωγή

Πίνακας με πορτρέτο του Σοπέν

Στο φιλμ "Η Νεότητα του Σοπέν" του Άλοιτούσαν και όμως απουσίαζαν από τη σκηνή της συνάντησης... Ο νέος αυτός δε χαμογελούσε ποτέ, κρίμα, γιατί θα φαινόταν πως θα είχε ωραίο χαμόγελο. Η ταινία του Φορντ με βοήθησε περισσότερο από ό,τι με βοηθούσαν πριν είκοσι χρόνια τα κοινά ακροάσματα, στο να σκιαγραφήσω το συνθέτη Σοπέν.

Λίγο αργότερα διάβασα ένα ακόμη ανατρεπτικό "βιογραφικό" μυθιστόρημα που με προβλημάτισε και πάλι: εξιστορούσε την αντιφατική ζωή του, παρουσιάζοντάς τον σαν έναν άβουλο, ατροφικά ευαίσθητο τυπάκο με εκκεντρικά εκφρασμένη μελαγχολία. Ήμουν στην αρχή της πιανιστικής μου σταδιοδρομίας και όλα αυτά σήμαιναν πολλά...

Είκοσι χρόνια αργότερα, μελετώντας από τις πηγές τα έργα και τη ζωή του, πιστεύω ότι ο Σοπέν ήταν ένας πνευματώδης άνθρωπος, χαμηλόφωνος αλλά δυναμικός, λάτρης της ομορφιάς, ονειροπόλος Απόστολος της Πολωνίας. Όχι, ο Σοπέν δεν ήταν ούτε εχθρός της ζωής ούτε και θύμα της. Επέτρεψε στον εαυτό του. Έχει ειπωθεί για τις Σπουδές του Σοπέν ότι "είναι τόσο απρόσιτες για το μουσικό χωρίς δεξιοτεχνία όσο είναι και για τον δεξιοτέχνη χωρίς μουσικότητα". Οπωσδήποτε η "Επαναστατική" Σπουδή ωθεί τον πιανίστα στα όριά του. να ανεξαρτητοποιηθεί από το μέτρο των άλλων, απέφυγε τη δική τους κανονικότητα.

Έζησε με το δικό του ρουμπάτο, αυτό που ο Λιστ περιέγραψε τόσο ωραία: "Κοιτάξτε τα δέντρα, ο άνεμος παίζει με τα φύλλα, τα κάνει να κυματίζουν, αλλά το δέντρο μένει ακίνητο".

Ο Σοπέν υπήρξε ένα δέντρο που προστάτευε ιδανικά μια λεπτή ρομαντική ψυχή και πρόβαλλε τέλεια ένα μέγιστο κλασικό πνεύμα.

('Εφη Αγραφιώτη)


Σχόλια