Τζοακίνο Ροσσίνι - Γεγονότα σε ημερομηνίες

Το εξωτερικό της Λα Σκάλα, της περίφημης όπερας του Μιλάνου, όπου παρουσιάστηκαν πολλές όπερες του Τζοακίνο Ροσσίνι. 1792  Ο Τζοακίνο Ροσσίνι γεννιέται στις 29 Φεβρουαρίου στο Πέζαρο, Ιταλία. 1804  Συνθέτει τις  Έξι Σονάτες Εγχόρδων. 1806  Γράφεται στη Μουσική Σχολή της Μπολόνια, γράφει την πρώτη του όπερα,  Δημήτριος και Πολύβιος. 1810  Γράφει αρκετές επιτυχημένες κωμικές όπερες:  Το Συμβόλαιο του Γάμου ,  Η Παράξενη Παρεξήγηση  και άλλες. 1813  Πρεμιέρα του πρώτου σοβαρού αριστουργήματός του,  Tancredi , στο θέατρο La Fenice της Βενετίας. 1815  Μετακομίζει στη Νάπολη, αρχίζει να συνθέτει την όπερα  Ο Κουρέας της Σεβίλλης , γνωρίζει την Ιζαμπέλα Κολμπράν. 1822  Παντρεύεται την Ιζαμπέλα Κολμπράν, εγκαταλείπει την Ιταλία και φεύγει στο Παρίσι και στην Αγγλία. 1824  Επιστρέφει και εγκαθίσταται στο Παρίσι. 1829  Συνθέτει τον  Γουλιέλμο Τέλο , αποφασίζει να μην ξαναγράψει όπερα. 1837  Συζεί με την Ολυμπία Πελισιέ, υποφέρει από την αρρώστια. 1846  Παντρεύεται την Ολυμπία Πελισιέ. 1857  Αρχ

Μπιζέ - Κάρμεν Σουίτα Αρ. 1

Η όπερα Κάρμεν δεν είναι απλώς το αριστούργημα του Ζωρζ Μπιζέ, αλλά και μία από τις σημαντικότερες όπερες του 19ου αιώνα. Με τόπο δράσης την Ισπανία, αφηγείται την ιστορία μιας φλογερής νεαρής τσιγγάνας που ερωτεύεται έναν νέο στρατιώτη. Μόλις όμως αυτός εγκαταλείπει τα πάντα για χάρη της, εκείνη τον παρατά, με τραγικές συνέπειες. Η ενορχήστρωση της ορχηστρικής σουίτας δεν προδίδει τη συναρπαστική ατμόσφαιρα της αρχικής όπερας.

Η Σουίτα Αρ. 1 εκδόθηκε το 1882.

- Overture (Prelude)

Το Πρελούδιο της σουίτας αρχίζει με ένα θέμα που εισάγουν τα τσέλα στο φόντο της μαρμαρυγής των βιολιών πάνω και του πιτσικάτο των εγχόρδων κάτω. Έτσι υποβάλλεται άμεσα το κλίμα της ιστορίας - οι εντάσεις, το δράμα και τα πάθη της.


- Aragonaise

Το επόμενο μέρος, Aragonaise, είναι μια ηχητική σκηνή από τον ηλιόλουστο κόσμο της νότιας Ισπανίας, όπου τοποθετείται το δράμα. Τα χάλκινα πνευστά αποδίδουν το ζωηρό ρυθμό με έπαρση. Μόνο προς το τέλος η μουσική σκοτεινιάζει στιγμιαία, καθώς έγχορδα, κλαρινέτα και φαγκότα, υπαινίσσονται την επερχόμενη τραγωδία, προτού επιστρέψουν στον κυματιστό μαυριτανικό ρυθμό. 


- Intermezzo

To Intermezzo είναι μια αξέχαστη μελωδία μεγάλης ομορφιάς. Αρχίζει με ένα σόλο φλάουτου με συνοδεία άρπας. Πρώτα ενώνει τη φωνή του το κλαρινέτο κι έπειτα τα κόρνα και τα έγχορδα. Όλα προσθέτουν ζεστασιά και πλούτο, χωρίς να διαταράσσουν την απόλυτη ηρεμία του θαυμάσιου αυτού μέρους.


- Seguidilla

Ακολουθεί η Seguidilla, ένας παραδοσιακός ισπανικός χορός, όπου το φλάουτο εισάγει τη μελωδία κι έπειτα ερωτοτροπεί για λίγο με τα ξύλινα κια τα χάλκινα πνευστά, προτού η υπόλοιπη ορχήστρα ενώσει τη φωνή της στο διάσημο και αποπλανητικό χορό της Κάρμεν.


Les Dragons d' Alcala (Οι Δραγόνοι της Αλκάλα) 

Δραγόνοι της Αλκάλα ξεκινούν με τα φαγκότα, αλλά γρήγορα αναλαμβάνει ηγετικό ρόλο το κλαρινέτο. Τμήματα του θέματος υιοθετούνται από τα ξύλινα πνευστά, αλλά ουσιαστικά αυτό το εμβατήριο είναι ένας πνευματώδης διάλογος ανάμεσα στο κλαρινέτο και τα φαγκότα.


- Les Toreadors (Οι ταυρομάχοι)

Ταυρομάχοι αρχίζουν με έναν τσιγγάνικο χορό όπου τα χάλκινα πνευστά και τα κύμβαλα παίζουν μείζονα ρόλο. Ο χορός παύει καθώς μια επαναλαμβανόμενη συγχορδία αναγγέλλει την είσοδο του ταυρομάχου. Εκπροσωπείται από μια τραχιά και αρενωπή μελωδία - ταιριαστή προς τον ήρωα της αρένας. Σύντομα όμως η μουσική επιστρέφει στη δίνη του τσιγγάνικου χορού, καθώς η Κάρμεν γοητεύει με τα θέλγητρά της τον τορεαντόρ.



Σχόλια