Η βιόλα

Η βιόλα μερικές φορές θεωρείται ο φτωχός συγγενής της οικογένειας των εγχόρδων, χωρίς αυτό να μας εκπλήσσει ιδιαίτερα: το κοντραμπάσο έχει τη θέση του παππού της ορχήστρας, το βιολί την οδηγεί και το τσέλο χρησιμοποιείται με πολλούς διαφορετικούς τρόπους εξαιτίας του όμορφου, μειλίχιου τόνου του. Αλλά η βιόλα, θαμμένη μέσα στα έγχορδα έχει σπανίως την ευκαιρία να λάμψει ως σόλο όργανο. Η βιόλα είναι μόνο κατά το ένα έβδομο μεγαλύτερη από το βιολί. Εκτός από το μεγαλύτερο μέγεθος της είναι εντελώς όμοια με αυτό. Το δοξάρι της βιόλας είναι κι αυτό λίγο μεγαλύτερο από του βιολιού. Οι χορδές της βιόλας ξεκινούν από Ντο που είναι μία οκτάβα χαμηλότερα από το μέσο Ντο και κουρδίζονται σε διαστήματα πέμπτης (Ντο, Σολ, Ρε και Λα). Οι ανοικτές χορδές αναπαράγουν ακριβώς την έκταση του τσέλου αλλά μία οκτάβα ψηλότερα. Το όνομα «βιόλα» χρησιμοποιήθηκε αρχικά για την βιόλα ντα γκάμπα, ένα όργανο που κρατιόταν ανάμεσα στα πόδια. Αλλά ήταν η βιόλα ντα μπράτσο ο αληθινός πρόγονος του βιολιού και της

Βιβάλντι - Γεγονότα σε ημερομηνίες

Χειρόγραφο γράμμα του Βιβάλντι του 1736
Ένα γράμμα του Βιβάλντι με ημερομηνία 26 Δεκεμβρίου 1736. Ο συνθέτης περιγράφει την όπερα την οποία επεξεργάζεται και την πηγή της έμπνευσής του.

1678 Γέννηση στις 4 Μαρτίου στη Βενετία.
1692 Αρχίζει η εκπαίδευσή του ως κληρικού.
1703 Χειροτονείται ιερωμένος, γίνεται δάσκαλος βιολιού στο Ospedale della Pieta.
1705 Εκδίδεται το πρώτο έργο - Σονάτες για Τρίο, έργο 1.
1711 Εκδίδεται το έργο Ο Αρμονικός Οίστρος.
1713 Συνθέτει την πρώτη του όπερα, Ottone in Villa.
1716 Ορίζεται Μουσικός Διευθυντής του Ospedale della Pieta.
1725 Εκδίδεται το Έργο 8, το οποίο περιλαμβάνει τις Τέσσερις Εποχές.
1737 Του απαγορεύεται η είσοδος στη Φεράρα, η φήμη του φθίνει.
1741 Πηγαίνει στην Αυστρία, ελπίζοντας σε παραγγελίες, πεθαίνει στις 28 Ιουλίου.
  • Ο Βιβάλντι συνέθεσε κατά μέσο όρο δύο όπερες το χρόνο, από το 1713 ως το 1739.
  • Το 1926, καλόγεροι στο Μοφεράτο της Ιταλίας, πούλησαν 94 τόμους μουσικής για να εξασφαλίσουν χρήματα για το μοναστήρι. 14 από αυτούς ανακαλύφθηκε ότι περιείχαν συνθέσεις του Βιβάλντι, άγνωστες για 200 περίπου χρόνια.
  • Μια σειρά από 12 σονάτες για βιολί του Βιβάλντι,άγνωστες μέχρι τότε, ανακαλύφθηκαν στο Μάντσεστερ το 1973.
  • Κατά τη διάρκεια μιας συνάντησης του Βιβάλντι με τον Έντουαρντ Χόλντσγουορθ, ο συνθέτης δήλωσε πώς αποφάσισε να πουλά τις μελλοντικές συνθέσεις του σε ιδιώτες και όχι σε εκδότες. Το σχόλιο αυτό μας λέει πολλά για τότε που δεν υπήρχε ακόμη καμιά εξασφάλιση των δικαιωμάτων των δημιουργών. Ένας εκδότης μπορούσε να χρησιμοποιήσει σχεδόν όπως ήθελε το έργο ενός συνθέτη από τη στιγμή που το είχε στη διάθεσή του.

Σχόλια