Τζοακίνο Ροσσίνι - Γεγονότα σε ημερομηνίες

Το εξωτερικό της Λα Σκάλα, της περίφημης όπερας του Μιλάνου, όπου παρουσιάστηκαν πολλές όπερες του Τζοακίνο Ροσσίνι. 1792  Ο Τζοακίνο Ροσσίνι γεννιέται στις 29 Φεβρουαρίου στο Πέζαρο, Ιταλία. 1804  Συνθέτει τις  Έξι Σονάτες Εγχόρδων. 1806  Γράφεται στη Μουσική Σχολή της Μπολόνια, γράφει την πρώτη του όπερα,  Δημήτριος και Πολύβιος. 1810  Γράφει αρκετές επιτυχημένες κωμικές όπερες:  Το Συμβόλαιο του Γάμου ,  Η Παράξενη Παρεξήγηση  και άλλες. 1813  Πρεμιέρα του πρώτου σοβαρού αριστουργήματός του,  Tancredi , στο θέατρο La Fenice της Βενετίας. 1815  Μετακομίζει στη Νάπολη, αρχίζει να συνθέτει την όπερα  Ο Κουρέας της Σεβίλλης , γνωρίζει την Ιζαμπέλα Κολμπράν. 1822  Παντρεύεται την Ιζαμπέλα Κολμπράν, εγκαταλείπει την Ιταλία και φεύγει στο Παρίσι και στην Αγγλία. 1824  Επιστρέφει και εγκαθίσταται στο Παρίσι. 1829  Συνθέτει τον  Γουλιέλμο Τέλο , αποφασίζει να μην ξαναγράψει όπερα. 1837  Συζεί με την Ολυμπία Πελισιέ, υποφέρει από την αρρώστια. 1846  Παντρεύεται την Ολυμπία Πελισιέ. 1857  Αρχ

Τέλεμαν - εισαγωγή


Στην εποχή του ο Γερμανός συνθέτης Γκέοργκ Φίλιπ Τέλεμαν ήταν δημοφιλέστερος ακόμη και από τον συντοπίτη και σύγχρονό του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ. Σε αυτόν μάλιστα προτάθηκε η θέση του κάντορα στην εκκλησία του Αγ.Θωμά της Λειψίας και μόνο η άρνησή του - πλειοδότησε το Αμβούργο για να τον κρατήσει κοντά του - είχε σαν αποτέλεσμα την πρόσληψη του Μπαχ.

Η μουσική μπαρόκ ανακάλυψε στον Τέλεμαν ένα γνήσιο, εμπνευσμένο, αδέσμευτο και ολοκληρωμένο συνθέτη. Η ικανότητά του να συνδιαλέγεται δημιουργικά με κάθε είδος μουσικής έκφρασης ήταν πραγματικά αξιοζήλευτη. Κοσμική και θρησκευτική, οργανική και φωνητική μουσική δεν είχαν γι΄αυτόν μυστικά. Μαρτυρία αναμφισβήτητη αποτελούν τα έργα του, αυτά τα οποία διασώθηκαν. Προκαλούν τον άμεσο θαυμασμό τόσο με την ποικιλία του ύφους τους όσο και με την ποσότητά τους.

Συνέθεσε χίλιες επτακόσιες περίπου Καντάτες, εξακόσιες εισαγωγές "γαλλικού" ή "ιταλικού" ύφους, πολυάριθμες όπερες - σαράντα μόνο για την Όπερα του Αμβούργου - και πλήθος άλλων εξαιρετικά παραγωγικός υπήρξε και πρωτοπόρος στην προσπάθεια απεξάρτησης των μουσουργών από τις αυλές και τους πάτρωνες.

Η μουσική του Τέλεμαν αμφισβητήθηκε έντονα ως στερούμενη ουσίας και περιεχομένου. Μα η μουσική δεν προορίζεται για τους λίγους. Και αναμφιβόλως η μουσική του Τέλεμαν γράφτηκε για όλους. Γοητευτική, αυθόρμητη, ευγενική, ανάλαφρη, συχνά χαριτωμένη, με ευρύτατο φάσμα χρωματικών και ρυθμικών διαθέσεων συνταιριάζει θαυμαστά τα χαρακτηριστικά του γαλλικού και ιταλικού ύφους που κυριαρχούσαν στα μέσα του 18ου αιώνα. Εκτός αυτών, αποτέλεσε έναν από τους σημαντικούς προάγγελους του κλασικισμού.

(Γιώργος Β. Μονεμβασίτης)

Σχόλια