Τζοακίνο Ροσσίνι - Γεγονότα σε ημερομηνίες

Το εξωτερικό της Λα Σκάλα, της περίφημης όπερας του Μιλάνου, όπου παρουσιάστηκαν πολλές όπερες του Τζοακίνο Ροσσίνι. 1792  Ο Τζοακίνο Ροσσίνι γεννιέται στις 29 Φεβρουαρίου στο Πέζαρο, Ιταλία. 1804  Συνθέτει τις  Έξι Σονάτες Εγχόρδων. 1806  Γράφεται στη Μουσική Σχολή της Μπολόνια, γράφει την πρώτη του όπερα,  Δημήτριος και Πολύβιος. 1810  Γράφει αρκετές επιτυχημένες κωμικές όπερες:  Το Συμβόλαιο του Γάμου ,  Η Παράξενη Παρεξήγηση  και άλλες. 1813  Πρεμιέρα του πρώτου σοβαρού αριστουργήματός του,  Tancredi , στο θέατρο La Fenice της Βενετίας. 1815  Μετακομίζει στη Νάπολη, αρχίζει να συνθέτει την όπερα  Ο Κουρέας της Σεβίλλης , γνωρίζει την Ιζαμπέλα Κολμπράν. 1822  Παντρεύεται την Ιζαμπέλα Κολμπράν, εγκαταλείπει την Ιταλία και φεύγει στο Παρίσι και στην Αγγλία. 1824  Επιστρέφει και εγκαθίσταται στο Παρίσι. 1829  Συνθέτει τον  Γουλιέλμο Τέλο , αποφασίζει να μην ξαναγράψει όπερα. 1837  Συζεί με την Ολυμπία Πελισιέ, υποφέρει από την αρρώστια. 1846  Παντρεύεται την Ολυμπία Πελισιέ. 1857  Αρχ

Μπετόβεν - Για την Ελίζα

H ομορφιά συγκινούσε τον Μπετόβεν και συνήθιζε να αφιερώνει τη μουσική στην εκάστοτε αγαπημένη του. Το έργο του Για την Ελίζα εθεωρείτο ότι γράφτηκε για τη μαθήτριά του Τερέζα Μαλφάτι.


Αυτό το έργο ανήκει στο μουσικό είδος "μπαγκατέλα" (bagatelle) - σύντομο έργο, ελαφρό, με απλή τεχνικής, συνήθως για πιάνο. Ο Μπετόβεν είναι ο πρώτος που ανέδειξε το είδος, καθώς έγραψε τρεις σειρές τέτοιων έργων.

Το Für Elise είναι το δημοφιλέστερο έργο του συνθέτη σε αυτή τη μουσική μορφή. Ορισμένοι βιογράφοι του Μπετόβεν θεωρούν ότι το έργο δεν ήταν αφιερωμένο στην Ελίζα αλλά στην Τερέζα και η αλλαγή του τίτλου οφείλεται σε λάθος κάποιου αντιγραφέα. Αν είναι έτσι, τότε ο Μπετόβεν σχεδόν σίγουρα αφιέρωσε το έργο στη μαθήτριά του Τερέζα Μαλφάτι. Ο Μπετόβεν ήταν ερωτευμένος με τη νεαρή του μαθήτρια εκείνη την εποχή και έγραψε το έργο λαμβάνοντας υπόψη τις περιορισμένες ικανότητες της μαθήτριάς του στο πιάνο. Το έργο γράφτηκε το 1810 αλλά δεν εκδόθηκε παρά το 1867.

Αυτό το απλό, ανεπιτήδευτο έργο είναι από τα πιο ευαίσθητα του συνθέτη. Το εναρκτήριο θέμα είναι ασυνήθιστο γιατί η μελωδία είναι απλωμένη στα δύο χέρια - μια ανάμειξη του ηχηρού χαμηλού μέρους του πιάνου και της υψηλότερης περισσότερο φωνητικής έκτασης του οργάνου. Η αρχική μουσική τελειώνει και ακολουθεί ένα αντιθετικό μέρος με σθεναρότερο χαρακτήρα. Η διάθεση γίνεται περισσότερο ζωηρή με τους γρήγορους δακτυλισμούς του δεξιού χεριού. Αλλά ξαφνικά η μουσική φθάνει σε ένα αιφνίδιο άλμα και οδηγούμαστε ξανά στη γαλήνη του εναρκτήριου μέρους.

Στο σημείο αυτό, καθώς η μουσική κατευθύνεται σε μια ολοκλήρωση, ο Μπετόβεν προσθέτει ένα τελικό τμήμα με επαναλαμβανόμενες νότες των μπάσων. Το τμήμα αυτό διαθέτει τα δικά του λίγα τελικά μέτρα, τον λαμπερό καμβά από νότες για το δεξί χέρι που ανεβάζει τη μουσική στη μεγαλύτερη έκταση του πιάνου. Μια κατιούσα κλίμακα κατόπιν οδηγεί σε μια επανάληψη της αρχικής μελωδίας, η οποία ολοκληρώνει ήσυχα το έργο.


Σχόλια