Τζοακίνο Ροσσίνι - Γεγονότα σε ημερομηνίες

Το εξωτερικό της Λα Σκάλα, της περίφημης όπερας του Μιλάνου, όπου παρουσιάστηκαν πολλές όπερες του Τζοακίνο Ροσσίνι. 1792  Ο Τζοακίνο Ροσσίνι γεννιέται στις 29 Φεβρουαρίου στο Πέζαρο, Ιταλία. 1804  Συνθέτει τις  Έξι Σονάτες Εγχόρδων. 1806  Γράφεται στη Μουσική Σχολή της Μπολόνια, γράφει την πρώτη του όπερα,  Δημήτριος και Πολύβιος. 1810  Γράφει αρκετές επιτυχημένες κωμικές όπερες:  Το Συμβόλαιο του Γάμου ,  Η Παράξενη Παρεξήγηση  και άλλες. 1813  Πρεμιέρα του πρώτου σοβαρού αριστουργήματός του,  Tancredi , στο θέατρο La Fenice της Βενετίας. 1815  Μετακομίζει στη Νάπολη, αρχίζει να συνθέτει την όπερα  Ο Κουρέας της Σεβίλλης , γνωρίζει την Ιζαμπέλα Κολμπράν. 1822  Παντρεύεται την Ιζαμπέλα Κολμπράν, εγκαταλείπει την Ιταλία και φεύγει στο Παρίσι και στην Αγγλία. 1824  Επιστρέφει και εγκαθίσταται στο Παρίσι. 1829  Συνθέτει τον  Γουλιέλμο Τέλο , αποφασίζει να μην ξαναγράψει όπερα. 1837  Συζεί με την Ολυμπία Πελισιέ, υποφέρει από την αρρώστια. 1846  Παντρεύεται την Ολυμπία Πελισιέ. 1857  Αρχ

Μπιζέ - Κάρμεν, Σουίτα Αρ. 2

Αυτή η σουίτα του Ζωρζ Μπιζέ, η οποία περιλαμβάνει κάποιες ορχηστρικές προσαρμογές από την όπερα, αφηγείται το μύθο της Κάρμεν, καθώς διχάζεται ανάμεσα στον έρωτά της για τον Δον Χοσέ και τον αλαζονικό ήρωα των ταυρομαχιών. Η σουίτα περιέχει δύο ιδιαίτερα "Ισπανικές" συνθέσεις: τη σαγηνευτική, εξωτική Habanera και τη μαυριτανική μουσική του Τσιγγάνικου Χορού.

Η Σουίτα Αρ. 2 εκδόθηκε το 1887.

- Το Εμβατήριο των Λαθρεμπόρων

Το Εμβατήριο των Λαθρεμπόρων είναι απόκοσμο, καθώς φλάουτα συνοδευόμενα από το πιτσικάτο των βαθύχορδων εισάγουν απλά το θέμα. Σύντομα, ακούγονται τα φαγκότα που παίζουν απόμακρα, διαφυλάσσσοντας την απόκοσμη ατμόσφαιρα. Η μουσική άλλοτε σκοτεινιάζει κι άλλοτε φωτίζεται, σύντομα όμως το επίμονο εμβατήριο επανέρχεται.


- Habanera

Η Habanera, η διασημότερη μελωδία της σουίτας, βασίζεται σε ένα Κουβανέζικο χορευτικό τραγούδι. Στα χέρια του Μπιζέ όμως μεταμορφώνεται σε μια κυματιστή και εξαιρετικά θελκτική μελωδία, η οποία συνοψίζει αριστοτεχνικά το χαρακτήρα της Κάρμεν.


- Νυχτερινό

Αντίθετα το Νυχτερινό είναι σε μια εντελώς διαφορετική διάθεση, ήρεμη και ρομαντική. Από την έναρξη με τα κόρνα, τη συνέχεια με την εκφραστική ερμηνεία των βαθύχορδων, μέχρι τον απόηχο του κόρνου στο τέλος.


- Το τραγούδι του Τορεαντόρ

Το Τραγούδι του Ταυρομάχου ανοίγει με μια επιθετική διάθεση, ο ταυρομάχος εκπροσωπείται από το κόρνο. Τελικά επανέρχεται το θέμα που ακούγεται προηγουμένως στους Τορεαντόρ και το μέρος καταλήγει με ολόκληρη την ορχήστρα σε μια συναρπαστική κορύφωση.


- Αλλαγή Φρουράς

Η Αλλαγή Φρουράς αναγγέλλεται από το κάλεσμα της σάλπιγγας. Ακολούθως δύο φλάουτα παίζουν ένα ζωηρό μικρό εμβατήριο. Συναντώνται με σποραδικές κραυγές της κορνέτας και συνοδεύονται εδώ κι εκεί από το πιτσικάτο των εγχόρδων, μέχρι να ακουστούν τα χάλκινα πνευστά και το τρίγωνο. Καθώς φουντώνει το εμβατήριο, μια θαυμάσια συνομιλία ακούγεται ανάμεσα στα δύο φλάουτα και στην ορχήστρα, προτού το εμβατήριο σβήσει ήσυχα, μακριά.


- Τσιγγάνικος Χορός

Στον Τσιγγάνικο Χορό, ο Μπιζέ χρησιμοποιεί ιδιώματα της ισπανικής τσιγγάνικης μουσικής για να πλάσει αυτόν τον εξωτικό και σφριγηλό χορό. Εδώ φλάουτο και πίκολο, τονισμένα σε διαστήματα τρίτης, συναγωνίζονται και στροβιλίζονται στο φόντο του πιτσικάτο των εγχόρδων και της άρπας, η οποία δίνει την ψευδαίσθηση συγχορδιών κιθάρας. Μετά από αυτό, τα χάλκινα πνευστά αποδίδουν τη μελωδία και ο χορός παίρνει άγρια, γρήγορη και φρενιτώδη μορφή πριν σταματήσει αιφνίδια.





Σχόλια