Τζοακίνο Ροσσίνι - Γεγονότα σε ημερομηνίες

Το εξωτερικό της Λα Σκάλα, της περίφημης όπερας του Μιλάνου, όπου παρουσιάστηκαν πολλές όπερες του Τζοακίνο Ροσσίνι. 1792  Ο Τζοακίνο Ροσσίνι γεννιέται στις 29 Φεβρουαρίου στο Πέζαρο, Ιταλία. 1804  Συνθέτει τις  Έξι Σονάτες Εγχόρδων. 1806  Γράφεται στη Μουσική Σχολή της Μπολόνια, γράφει την πρώτη του όπερα,  Δημήτριος και Πολύβιος. 1810  Γράφει αρκετές επιτυχημένες κωμικές όπερες:  Το Συμβόλαιο του Γάμου ,  Η Παράξενη Παρεξήγηση  και άλλες. 1813  Πρεμιέρα του πρώτου σοβαρού αριστουργήματός του,  Tancredi , στο θέατρο La Fenice της Βενετίας. 1815  Μετακομίζει στη Νάπολη, αρχίζει να συνθέτει την όπερα  Ο Κουρέας της Σεβίλλης , γνωρίζει την Ιζαμπέλα Κολμπράν. 1822  Παντρεύεται την Ιζαμπέλα Κολμπράν, εγκαταλείπει την Ιταλία και φεύγει στο Παρίσι και στην Αγγλία. 1824  Επιστρέφει και εγκαθίσταται στο Παρίσι. 1829  Συνθέτει τον  Γουλιέλμο Τέλο , αποφασίζει να μην ξαναγράψει όπερα. 1837  Συζεί με την Ολυμπία Πελισιέ, υποφέρει από την αρρώστια. 1846  Παντρεύεται την Ολυμπία Πελισιέ. 1857  Αρχ

Γιοχάνες Μπραμς - εισαγωγή

Πορτρέτο του συνθέτη Γιοχάνες Μπραμς σε ώριμη ηλικία με μακριά γενειάδα.


Σε μια εποχή κατά την οποία το μέλημα κάθε καλλιτέχνη ήταν η πρόταση του καινούριου, ο Γιοχάνες Μπραμς τόλμησε να στρέψει το βλέμμα του στο παλιό. Ενδιαφέρθηκε για το παρελθόν περισσότερο, παρά για το μέλλον.

Ο ρομαντικός λυρισμός δεν έλειψε από τις μουσικές που υπέγραψε. Κάθε μουσική φράση του όμως ήταν υποταγμένη στους κανόνες του κλασικισμού, με τρόπο που συμβόλιζε την ανασύνταξη του ρομαντισμού και υποδείκνυε την υποστήριξη της καθαρής μορφής.

Τόσο με την αισθητική όσο και με τη μορφή των έργων του ο Μπραμς διακηρύσσει την αντίθεσή του προς τα πομπώδη λυρικά δράματα του συμπατριώτη και συγχρόνου του Ρίχαρντ Βάγκνερ. Ως εκδήλωση της αντίθεσής του αυτής μπορεί να θεωρηθεί και η άρνησή του να ασχοληθεί με την όπερα, μουσικό είδος εξαιρετικά ευεργετημένο και δημοφιλές τον 19ο αιώνα. Κατείχε καλά ωστόσο και την τεχνική της συμφωνικής γραφής και τις μεθόδους αξιοποίησης της φωνής.

Ο Γιοχάνες Μπραμς υπηρέτησε με αξιοσύνη κάθε φόρμα λόγιας μουσικής, εκτός βεβαίως της όπερας. Η μουσική του ξεχωρίζει για τη συνολική ηρεμία της, για τη γήινη και ανθρώπινη θέρμη της, για την εύληπτη λογική της αρμονικής επεξεργασίας της, για τη διαύγεια της μελωδικής της γραμμής. Κυριαρχείται από μια στοχαστική διάθεση ισόρροπη ανάμεσα σε λεπτή μελαγχολία, ανήσυχη ευαισθησία και ατέρμονη εγκαρτέρηση.

Με τον ποιητικό του χαρακτήρα, που συμβιβάζει τη δύναμη και τη γαλήνη, ο μουσικός λόγος του Μπραμς προσλαμβάνει τη μορφή λεπταίσθητης μουσικής δωματίου.


(Γιώργος Β. Μονεμβασίτης)


Σχόλια